Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

LilySlim Weight loss tickers

LilySlim Weight loss tickers

LilySlim Weight charts

LilySlim Weight charts

Tuesday, November 19, 2013

Permata Hati Mama & Baba... (Part 1)

Salam,

Baby Rizq dah nak dekat setahun, baru nak kongsi detik kelahiran dia.... kui2.... teruk kan mama ni.... bizi sgt sampai tak sempat.... tapi bila dia dah setahun ni rasa mcm cepat nye masa berlalu... dah nak sampai birthday anak mama ni......

Aku start cuti awal.... Maklum lah, masa tu ada prob hydroamnios, so mmg takut TERbersalin awal... So cpt2 amik cuti nak bersalin... pastu ada prob megasonic baby lagi.... heih, mcm2 la... Kalau tak silap minggu 38 tu aku dah start cuti dah.. then hubby terus hantar balik BP, Johor.
Mula2, En Bee suh bersalin kat Hospital Kulim jer. Then, mak lak asik taye bila nak blk sana.... So, in the end buat kptsn nak balik Batu Pahat after check-up kat Pakar di Hospital Kulim, dia benarkan balik ke BP. ptg tu gak terus kemas brg, g pjbt isi borang cuti then esok nye berdesup balik kg.... hehehehe.

Sampai kat BP, after 2-3 ari report kat KD sana, then check-up kat KK Bagan lak... adoi, boleh kat Johor ni kelengkapan klinik dia mcm ketinggalan dari di Perak.... KD Perak ada dah alat gema untuk dengar jantung bby (Fetal Dopler) tapi kat Johor pakai corong lekap kat perut je.....
Then kena jumpa Doc kat KK Bagan, leh takde ultrasound kat sana. kalau nak kena g klinik besar kat bandar or g klinik swasta.... what???? KK kat Sg Bayor Selama ada ultrasound, canggih lagi dgn flat screen unt ibu tgk sekali baby.....

Aduh, dah le sistem kat Klinik Bagan tu tak teratur... nak jumpa Doc je, tapi punye la lambat..... Kejap ke sana, kejap suh ke mari.... tak tersusun sikit...... En Bee suh bg cadangan kat KK tu tntg cara2 nak improve perkhidmatan KK tu tapi sampai ke sudah nye aku lupa nak buat sbb selang beberapa ari lepas tu aku terus admit ward kat hospital...

End of week 39 aku g check-up dgn Pakar kat Hospital Batu Pahat dgn ayah, bila scan Doc kata berat baby dah 4kgs. Then Doc cakap still lagi leh deliver normal AND kalau bahu baby tersekat tak lepas keluar, doc still boleh seluk dan patahkan bahu baby unt assist dia keluar. WHAT??? No no no no, definately no. i ask for a czer. Bukan takut kena seluk... i is ok... tp takut anak kena patah bahu... cian kat baby.... no... then di refer ke head Doc. Masa kat head Doc ni kena scan sekali lagi. Doc estimate berat baby 4.2kg. Then doc offer kalau nak czer, leh terus operate esok ada kosong 1 OT. Suh call En Bee dan decide terus yes or not. kami terus decide yes, dan aku suh En Bee terus gerak dari Perak unt teman aku... Yes i need him to be by my side.

Actually aku di kelaskan sbgai elektif czer. bukan emergency la... Kalau ada bilik kosong esok kita masuk OT, kalau tak, tunggu la ye.... Aku daftar sendiri masuk wad. G ke wad sendiri. Dan minta ayah aku blk unt amik kan brg2.... Aku masuk wad kelas 2. Ah, tak kisah la. Janji ok, lg best ramai org leh sembang2... Tu yg aku pikir mula2, but duh.... Double standard dowh.... Nape la tmpt kerajaan mcm ni....

1st think aku kena tegur sbb aku cas hset kat plug... tak bleh cas... Aik? abis camne nak bg tau keluarga aku duk wad mana? teruk sungguh... Kedekut. Tau la saya bayar murah, tp jgn la mcm ni. Wad kelas 1 leh la pulak bawak masuk laptop.

2nd, layanan dari nurse yg kurang memuaskan... noted here, aku tak cakap hampeh ye... sbb ada yg ok ada yg tak.... ok yg tu aku cite nanti (2nd part). Amboi ber sequel bagai... hahahah

K la. Aku masuk wad kul 12. then keluar g mkn nasi dulu sbb prosedur nak masuk punye la lama. Mula2 daftar kat ofis dan buat bayaran, then g kat wad bersalin lak. Masa tengah tunggu duduk kat kerusi untuk daftar kat wad lak ada pulak seorg wanita cina ni pecah air ketuban masa tengah tunggu nak daftar masuk wad. Dia menangis terisak2... Nurse marah2 sambil panggil org dtg mop lantai. Then suh suami dia tunggu kat luar... Alahai, sian dia.

Aku masuk wad, terus nurse pasang IV port. then aku pun rest la dgn org2 lain yg tengah tunggu nak deliver... Masa time tu la, ramai la yg nak bersalin, so aku dgn geng2 czer di pindah kan (dari wad 10) ke wad lain pula ke tempat yg org dah lahir kan anak (wad 11). punye la ramai rasanya patut tmpt tu unt 6 org tapi di jadikan 8 katil... nurse ckp kdg2 sampai letak 10 katil... alahai... kesian... Tapi aku no hal bab2 camni...

Kitaorg geng czer ni ada 4 org tunggu la dgn penuh debar jadi ke tak nak operate esok ni... sorg kes high blood pressure. sorg kes diabetic. sorg lagi intrauterine pregnancy. aku lak megasonic baby... semua 1st baby kecuali yg intrauterine preg tu 3rd baby. 1st baby dia intrauterine gak sampai rupture dan dia koma seminggu. anak kedua meninggal dlm kandungan or terpaksa D&C atas faktor risiko. yg 3rd ni dia nak gak wpun tau risikonye... tabah sungguh dia. kalau tgk dia mcm budak punk dgn rambut berwarna, tindik kat hidung, subang kat telinga bersusun2, tapi matang sebenarnye dia, respek aku kat dia.... Salute. tu la Don't Judge A Book By Its Cover kate omputeh....

Patut nye aku masuk OT kul 11. tapi ada kes kot, tu yg aku nye delay sampai kul 1. kul 1 tu nurse dtg prep masuk kan catheter bla bla bla... then tolak masuk OT masa tu En Bee ada kat sisi aku. Aku sempat mintak ampun dan bg pesanan terakhir kalau2 aku tak selamat, jaga baby baik2... dia pun aku tgk cam nak meleleh air mata... hehehe. ok skrg ni mmg boleh gelak, tapi masa tu aku mmg betul2 takut tak survive. mengucap dah banyak kali. doa tak putus2.... sbb aku tau ada yg tiba2 ada complication masa surgery, ada terus tak sedar sbb anaesthetic. So, yes, i'm scared. terrified.

I was given epidural. so spjg procedure aku sedar dan leh tgk sikit2 dari reflection cermin lampu kat OT tu. paling aku ingat masa nak tarik kuar baby Rizq... Head Doc yg check aku tu siap wink kat aku then ckp kat doc yg perform czer kat aku, "yes you can do it Sabrina, you can do it" sambil Doc Sabrina tu try tarik & push my baby... hehe, bila keluar, zusss.... rasa kosong terus perut ni.... Then after that nurse bawak baby kat aku bagi tgk... 1st thing aku perasan my baby having hydrocele. ape punye mak la aku ni. bukan nak cium bayi pun... i regret that the first thing i notice. then nurse terus bawak kuar tak sempat aku dgn baby nak bonding pun.. Sedih. Asik teringat kat baby je masa tu harap2 baby ok sepanjang tgh jahit tu dan masa tgu anaesthetic effect wear off.

After masuk wad, baby di letak kat sblh wapun belum 8 jam after surgery, but it's ok. 1st time tengok baby Rizq. MasyaAllah, tak leh nak gambarkan perasaan ni. Cinta ksih sayang bertimbun2... Rasa shahdu sangat2... Ya Allah, Syukur Alhamdulillah....




No comments: