https://www.facebook.com/ibubapacemerlang?hc_location=stream
Hasnidarwina
Hasim Salam..
Sy juga seorang suri rumah dan mpunyai seorg anak perempuan yg baru berusia
setahun. Pada mulanya sy juga lebih fokus utk ajar anak sy a few english word
since she was 4 months. Tp memandangkan background pndidikn sy adalah diploma
penulisan artistik,
jd bahasa melayu tetap mjadi keutamaan dan amat dititik beratkan semasa proses
pembelajaran bsama anak sy. Kebetulan masa anak sy berusia 9 bulan, takdir
Allah temukan kami dgn seorang lecturer berbangsa cina yg bidang kepakaran dia
ialah PENDIDIKAN AWAL KANAK2 semasa sdg dinner. Meja kami bsebelahan. Dia sgt
bminat dgn anak sy dan smpat test anak sy dgn bermcm kaedah. Dlm masa yg sama
juga, byk ilmu yg dia kongsikan dgn kami sekeluarga ttg cara mdidik anak kecil
ni. Bila diberitahu, baru sy sedar ada beberapa kesilapan yg harus sy
perbetulkan. Antara pesanan beliau ialah,
1) JGN SESEKALI ajar anak kita ABC atau
membaca selagi dia belum bsedia utk ke sekolah. Kerana inilah masalah yg guru2
hadapi di sekolah, budak2 dah bosan sebab dah tahu semua yg cikgu nk ajar.
Terus mematikan minat belajar sekaligus dan masalah ni boleh berterusan hingga
anak kita dewasa.
2) Antara pesanan yg lainnya, JGN AJAR ANAK BAHASA SELAIN BAHASA
IBUNDA SELAGI ANAK BELUM BERUSIA 3 TAHUN. Cthnya, kita org melayu, ajar anak
bhs melayu dulu. Ckp bahasa melayu. Kalo kita org cina, praktikkan bhs cina,
kalo kita org india, praktikkan bhs tamil.. Kalo kte org kelantan, org penang,
org kedah, org tganu, org n.9, dan lain2, ajar anak2 kita dialek atau loghat
daerah kita. Alasannya, dlm pembentukn umur sehingga 3 tahun, anak hanya mampu
mendengar dan meniru tanpa memahami maksud sebenar sesuatu pkataan itu..
Masalah ini juga yg byk dihadapi oleh guru2 sekolah utk mengajar bahasa sama
ada bm or english sbb dari mula lg anak2 dah confuse x tahu itu pkataan bm or
english.. Lg satu, katanya otak budak2 mcm sponge, kalo ajar lmbt sket pun xpe,
otak dia tetap mampu menyerap bila kita ajar bhsa lain tp penting utk dia tahu
kegunaan dan maksud pkataan dgn betul.
3) Beliau juga bpesan supaya kami suami
isteri bykkn bmain dgn anak, ajar nombor, ajar dia kenali warna, bentuk, &
rasa,
4) juga selalu bawa buat aktiviti outdoor utk develop motorskill anak.
5) Selain itu kami juga dgalakkn utk ajar anak kami membina bangunan atau apa
sahaja mgunakn lego kerana ianya sgt pnting utk pkembangan minda anak kita.
6) Wpun berbangsa cina, lebih dari 5 kali dia bpesan kpd kami, bhwa kami org
islam, paling penting utk kami ajar anak kami mengaji al-quran wpun dari kecil
lagi. Anak dah 5-6 months, u alls dah boleh ajar dia mengaji quran.. Ajar dia
mengaji.. Ajar dia mengaji.. Mcm tu lebih kurang ayat dia. Kerana katanya
mengaji boleh menerangkan hati.. U jgn risau pasal membaca semua tu, kalo anak
u bijak, u hantar sekolah tnpa masuk tadika pun dia boleh tangkap apa yg cgu
ajar. Believe me.
7) Tp paling penting, bentuk jati diri dia dulu. Ajar dia
bkawan, ajar dia bdikari.. Bdk2 skrg semua dah x pndai nk bkomunikasi. Ralit
dgn gadget je kt mana2 pun. Bahaya utk pmbentukan generasi masa dpn.
Itu antara
hujah2 lecturer tsebut. Alhmdulillah.. Sy dah pbetulkn kesilapan sy & sy
dah x ajar anak sy ABC lg tp sy tekankn utk ajar dia rupa, bentuk, warna, &
nombor. Sy juga ada ajar iqra'.. Sy juga dah kurang ajar english words tp anak
sy ttp faham ble sesekali sy tersebut pkataan2 mudah dlm english semasa mberi
arahan kpd dia. Betul atau tidak, tpulang kpd cara kita bfikir & menilai.
Tp bdk2 skrg kbyknnya bijak2 dan mudah faham.. Tpulang kpd cara parents
masing2.. Asalkn anak2 selesa dgn cara kita.. X salah nk ajar 2nd or 3rd
language, lg byk manfaatnya kalo anak kte dpt kuasai byk bhs.. Wallah hu alam..
No comments:
Post a Comment